Прочетен: 2170 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 26.03.2011 12:12
Отдавна се канех да напиша този пост, но съм малко мързелив. Пришпори ме поста на Чара. Съгласен съм с всичко, което тя е написала затова препоръчвам първо да прочетете нейният пост и след това да преминете към моя.
http://chara.blog.bg/politika/2011/03/25/magistralite-mega-lyjata-na-gerb.716159
Тук ще обоснова тезата, че в настоящият момент България няма нужда от магистрали.
Първо да помислим каква е функцията на магистралите. Те служат за бързо и безопасно пътуване на ГОЛЯМ брой пътни превозни средства ППС. Това че пътуването е бързо е чудесно, а това, че е безопасно е още по хубаво. Най-важното обаче е, че става дума за ГОЛЯМ брой ППС-та. Или казано просто за да има смисъл от магистрала трябва да има достатъчно трафик. Всеки, който е пътувал от София до Бургас знае, че няма достатъчно трафик за магистрала. С изключение на няколко дни през лятото и през есента и по големи празници магистралата е съвсем ненатоварена. Това се потвърждава и от факта, че за всички години до сега не се появи нито един инвеститор, който да предложи строеж със свои пари, които да си върне от магистрални такси.
Единственият "консорциум" с португалците искаше държавата да му се гарантира заплащане за 14 000 коли, които, ако ги няма бюджета да доплаща. Това беше косвено признание, че няма достатъчно трафик.
Нека да помислим и кои е най-заинтересован от тази магистрала. Ами разбира се софиянци, перничани и може би малко врачани. Единствено за тях пътуването до Бургас ще се съкрати съществено. На пловдивчани им е все едно дали ще пътуват 3 часа или 2часа. Същата логика важи и за сливналии, ямболии, хасковчани и др. На русенците и разградчани изобщо не им пука за тази магисрала, а хората от Сандански не им пука за Черно море.
Икономически обосновано ли е при това положение строежа на магистрала дори и с европейски средства.
Естествено че не. Дори и да предположим, че те се платят със 75% европейски пари в най-добрият случай след тяхното построяване ще имаме едни евтини магистрали, но със скъпа поддръжка. Все едно да ви заставя да си платите мерцедес 500 CLK за 25% от цената, но да ви задължа да навъртате толкова километри колкото с вашата Опел корса, но да му плащате, горивото, гражданската отговорност, каското и гаража т.н. Това си е данайски дар за повечето от нас. Когато обаче споделям тези разсъждения с хората абсолютно всеки казва, че е много хубаво да се строят магистрали и никой не задава въпроса "МОЖЕМ ЛИ ДА СИ ПОЗВОЛИМ МАГИСТРАЛИ". На какво се дължи това. Ами на факта, че голяма част от българите смятат, че държавата е нещо извън тях. Те се ядосват когато виждат, че власта охолства за тяхна сметка, но не схващат, че магистралата е пак охолство на власта за сметка на народа. Защото разходите за тези магистрали и тяхната поддръжка ще легнат на всички по равно, включително и от най-бедните, а ще се ползват от тези, които имат пари за бензин и почивки.
Ще кажете какво предлагаш да не би да си против хубавите пътища. Естествено, че не.
Ще ви кажа какво правят италианците. Те строят хубав път, който:
1 Не минава през населените места
2 Няма кръстовища на едно ниво, а пътни възли, детелини по народному.
3 Мостовете на пресичащите шосета са толкова широки,че когато шосето се натовари до него се прави още едно и
пътя се превръща в магистрала. По този начин разходите за магистралата се радхвърлят за период от 5-7години. Избягва се и възможноста да построиш магистрала, а поради някакви причини тя да не се натовари.
Този подход би дал възможност да се направят много повече километри и да се възстанови по- голяма част от пътната мрежа на страната, но на кого му пука.
Добавете към това и прочетеното от Чара и ще видите, че се очертава доста нерадостна картина.
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata