Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.03.2009 13:35 - ДА ПРЕКОНСТРУИРАМЕ БЪЛГАРИЯ ОТНОВО
Автор: momchil Категория: Политика   
Прочетен: 2525 Коментари: 3 Гласове:
1



ДА ПРЕКОНСТРУИРАМЕ  БЪЛГАРИЯ отново

 

         Дебатът между ББ и Станишев онзи ден ме провокира да напиша този пост.

         Няма да го коментирам това вече го направиха други наблюдатели достатъчно компетентно. Искам да споделя с вас как смятам, че трябва да бъде конструирана държавата.

         Всички политолози без изключение са се фиксирали върху избирателната система и смятат, че ако се въведе мажоритарна такава  (или силен мажоритарен елемент) то проблемите ще се решат.  Попитайте, който и да е човек на улицата и той ще ви каже същото защото нищо друго не е чул. Така ли е всъщност.

Аз съм убеден, че една чисто мажоритарна система не само няма да помогне на страната, а може да докара още повече неприятности. При нея ще бъде въжможно с 15-20 процента от гласовете да се постигне сто процентово мнозинство.

Къде тогава е проблемът. Според мен проблемът е в грешното построяване на държавата. Парламентът веднъж избран става абсолютно безконтролен.  Той  не може да бъде разпуснат от никого освен от себе си. Единственият начин е бунт на гражданите, но и той както видяхме в Унгария (с премиер Дюрчани) не е със сигурен изход. Правителството не е независима изпълнителна власт, а е зависимо от парламента. Премиерът е ограничен в подбора на министрите от партийните лобита. Той не може да ги отстрани без съгласие на мнозинството дори те да му вредят на него.  Тази уредба противоречи на теория на игрите. Спомнете си, че  в шаха пешката при определени условия става царица, в покера карето седмици (иначе далеч не най силната фигура) бие кент флош роял,  в играта тридесет и едно 14 бие 30, а асото е 1 или 11 по избор. Какъв е смисълът на тези правила. Никой играч не трябва в нито един момент да е АБСОЛЮТНО сигурен, че е най-силен. Как обаче да се преодолее този проблем.? Как да разделим властите

 

 

Изпълнителна власт

Според мен изпълнителната власт трябва да се оглавява от премиер, който се избира пряко от народа. Той сформира правителство по собствено усмотрение без да му е нужно одобрение от парламента.  По този начин той няма да се съобразява с клики, групи и партии при избора на министри ще може да ги освобождава по свое усмотрение и да черпи активи от добрата им работа както и ще носи пасивите от евентуалното им лошо справяне с работата или съмнително поведение. 
       Министърът на правосъдието обаче е и главен прокурор. Той има право при наличието на достатъчно данни за престъплениеот страна на премиера или президента да нареди тяхното арестуване с цел да не могат да злоупотребят повече с власта си. Той е пешката, която в определен момент може да стане царица. Спомнете си филма „24”

Премиерът има право да налага вето на законите приети от парламента, което се преодолява с мнозинство от 2/3 или от ѕ от депутатите.

Парламент.

Мандатът на народните представители е 4 години. Избори обаче се провеждат на всеки 2 години като при всеки избори се избират половината от депутатите. Какви са предимствата на този метод.

1.                              Никоя партия няма да има гарантирано мнозинство за 4 години. Това ще принуди партиите да избягват да лъжат твърде много защото само след две години могат да загубят мнозинството си.

2.                              Тази ротация ще препятства създаването на здрави и дълготрайни групи, което ще бъде пречка за създаването на мощни корупционно лобистки мрежи.

3.                              При всеки избор минимум 50% от депутатите остават, което запазва капацитета на парламента. В момента при всички избори най- много 15-20% от депутатите са от предишният състав, което рязко снижава капацитета особенно през първата година, година и половина.

4.                              Предизборните кампании няма да са национални а ще станат по регионални и най- вероятно ще бъдат по евтини.

При това положение каква ще бъде избирателната система не е от голямо значение. Може мажоритарна, може и пропорционална.

Парламентът избира президент с мнозинство от 2/3 или 3/4

Съдебна власт

Прокурори избирани от народа на териториален принцип, но с национална компетентност. Това означава, че независимо от това, че прокурорът е избран в определен район, ако престъплението е извършено на негова територия той може да разследва из цялата страна. Всеки прокурор има право да разследва всеки включително премиера или президента, но само главният прокурор може да ги арестува. Прокурорите могат да разследват и свои колеги прокурори, както и съдии, без да искат разрешение от никого, като за използване на СРС-та ще трябва да имат разрешение от съдия, както това се отнася и за всеки гражданин. По този начин съдии, прокурори и депутати ще се лишат от имунитета си.

Президентът НАЗНАЧАВА и УВОЛНЯВА съдиите. За назначенията има право и задължение да проучи кандидатите чрез всички достъпни средства на изпълнителната власт включително и тайните служби. Уволненията е длъжен да прави само с публично оповестени мотиви. Мотив за уволнение не може да бъде съдебно решение. Това може да бъде само несправяне с работата или нехайство. Например забавяне на много дела или избирателно забавяне на определени дела, загубване и пр. действия, които могат да са причинени от нехайство или със зла умисъл. При всички положения обаче президентът лично ще носи отговорносдт за съдиите и ще трябва много да внимава с назначаването и уволнението. Той ще има право както и досега да помилва осъдени. Той назначава и конституционният съд но не на веднъж, а на части. Конституционните съдии са с мандат.

 

Местна власт

Принципите за премиер и парламент се прилагат и на ниво местна власт.  Кмет с избран от него екип и общински съвет, с избори за половината съветници на всеки две години. Избор на шериф може и от народа може и от съвета но с 5 годишен мандат

Задължително част от  сегашната полицията заедно с бюджета и се предава на подчинение на кметовете и се превръща в общинска полиция. Сегашното положение, при което кмета няма право да заповядва за каквото и да било на полицията е ненормално. Власт без репресивен апарат не е никаква власт. Това си личи особенно добре в София. Полицията – подчинение на Станишев си бърка в носа и не прави нищо за да облекчи трафика от нарушители, а вината за трафика се хвърля на кмета. Той няма право дори да назначи регулировчици (не че и той няма никаква вина).

Шерифите имат право да свикват доброволци за организиране на акции в малките населени места. Търсене на откраднат добитък. Издирване на криещи се в планините лица борба с бракониери и пр.. Участващите в акцията се ползват със статут на полицай. Това може да ви прилича на американски модел, но такава уредба е имало и в България преди  9 ІХ.

Това аз наричам преконструиране.

Това е в общи линии държавата за която си струва да настояваме. Всякакви други реформи са само палеатив, който няма да промени нещата.

Сигурно някой ще каже че изложеното от мен много прилича на уредбата на САЩ. Така е нямам претенции за оргиналност въпреки, че има и разлики. Нямам и претенции за изчерпателност на модела, но не е нужно да откриваме топлата вода. Нужно е само да не се оставяме повече да ни занимават с псевдо-проблема мажоритарна или пропорционална система.
Не трябва да се хващаме и на въдицата това го няма в ЕС. По глупав аргумент от това не може да има.


 

 






















 




Гласувай:
1



1. анонимен - хубаво
26.03.2009 13:49
Толкова просто и нормално, обаче никога,никога, не си мислете ,че ще стане в Бг......
цитирай
2. flyco - :)
26.03.2009 13:51
Без уверено в собствените си сили гражданско общество никакви законови промени няма да бъдат ефективни, а илюзиите и вярата в поредния месия ще продължават.
цитирай
3. анонимен - Да преконструираме...
18.03.2010 09:55
Съгласна съм.Жалко,че няма да стане.Защо?-Отговорът се крие в оправданието ЕС и в мъглявата философия,че някой друг ще го свърши.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: momchil
Категория: Политика
Прочетен: 1533547
Постинги: 63
Коментари: 739
Гласове: 395
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930