Днес слушах по Дарик радио дискусия по нашумялата тема за глобите в градския транспорт. Участвуваха един анархист и една контрольорка(!!!!). Защо редова контрольорка, а не шеф от градския транспорт или защо не заместник -кмет по транспорта не разбрах. Разговорът се въртеше общо взето в кръг. "Не трябва да плащаме, защото услугата е лоша .", казваше анархистът, "Трябва да плащаме защото няма безплатни услуги" твърдеше контрольорката. Този тип разговор ми напомни на типичния философски въпрос, "Кое е първо, яйцето или кокошката". Възможно ли е и двамата да са прави? Според мен да.
Анархистът е прав защото. За всеки трезво мислещ човек е ясно , че цената на билета в градския транспорт е твърде висока. Защо твърдя това с увереност. Погледнете маршрутните таксита. При тях цената на билета е 2,1 пъти по висока, а броя на местата в една маршрутка е ок. 10-15 пъти по малък (един съчленен Икарус побира по норматив 37 седящи и 134 правостоящи, често пъти обаче е тези норми се превишават). Разходите текущи и амортизационни обаче на градския транспорт не са 10-15 пъти по големи, при него има така наречената икономия от мащаба. При това маршрутките са на печелба и то каква, а градският транспорт е на загуба и се субсидира допълнително от бюджета. Този факт може да означава само едно, че градският транспорт се управлява некадърно и, че от него се краде. Че и двете неща са верни едва ли някои софиянец се съмнява.
Ще дам още един пример разходите при пътуване с колата ми са 18 ст на километър. Отиването от НДК до Младост2 е ок.10 км и обратно 20км по 18 ст, 3.6 лв, ако отиваме до там с жена ми трябва да перфорирам билети за 2,8лв., а ако дойде и синът ми стават 4,2лв. Не дай боже, ако за същото разстояние трябва да се сменят две превозни средства тогава сумата става 5,6 лв. за двама и 8,4 лв.за трима души. Както виждате когато пътниците за само трима с личен автомобил цената на пътуването заедно с амортизацията е съизмерима, или по ниска от тази в градския транспорт. И това важи при големи разстояния, каквото е посочено по горе, а ако то е двойно по малко? Цената на билетите е същата, а разходите на колата двойно по малки.
Очевидно е, че има нещо гнило в градския транспорт и най-вече в общината, която нехае и не си дава труда да направи нещо за да премахне тези абсурди. За това един временен бойкот на гражданите може би ще стресне общинарите и ще ги накара да помислят. Казвам това макар да знам, че вероятноста е малка и най-вероятно ще извадят от 9 кладенеца вода и най- вече от европейският да ни докажат, че услугата трябва да е много по-скъпа (както в Европа) и благодарение на тяхната компетентност билета е само 70 ст. .
Такъв бойкот, но на Топлофикация, гражданите правят вече повече от година. Там причината за зверските цени е също некомпетентно управление и изначално сбъркана схема.
Контрольорката беше права, че всеки трябва да си плаща за услугата. Защо когато се качим съвсем доброволно в маршрутка си плащаме билетчето, а в градския трланпорт не искаме. Също така беше права, че пътниците буквално съсипват превозните средства. Всички сме виждали нарязани седалки издраскани обшивки и т.н. За тази кочина сме виновни ние, или поне някой от нас. Беше права и, че шофьорите пречат на градския транспорт, но къде е тук КАТ.
Къде е истината? Тя вероятно е "някъде там". И в тях и в нас. В случая обаче си мисля, че може да се приложи поговорката "Рибата се вмирисва от към главата.
Още 6 м. за изчистване на стари отпуски
Още отзиви и реакции по повод идеята Кос...
28.02.2008 17:29
Оправия няма... :-(
Поздрави
Тези дружества, големите мастодонти се източват по невъобразимо много начини.
Освен че съм сигурен (но без доказателства) че компанията се източва, поради така добре представеният анализ от momchil, СКГТ се източва и по един много изпипан начин.
Първо искам да ви кажа, че цените в СКГТ са Европейски, и БЕЗБОЖНИ. В Бърно, Чехия, плащам по 80 лева за ТРИМЕСЕчНА карта. Сметките сами може да си ги направите.
А качеството на обслужване е Европейско.
Един бих казал тривиален начин за източване на СКГТ е чрез ремонта на до болка познатите ни ИКАРУСИ.
За разлика от новите автобуси, тези автобуси се развалят постоянно, резервни части обаче не се закупуват от производителя (защото вече не се произвеждат) а от нечии фирми 'доставчици', поправката също от 'подизпълнители'. Тъй като новите части се амортизират/чупят много по-бързо от оригинални части, то този порочен кръг е много интензивен, а автобусите прекарват повече време в ремонти отколкото да превозват пътници.
Няма да е преувеличение ако кажа, че тези Икаруси са златни.
Пътниците за цената която плащат, трябва да се возят в Мерцедеси.... нови.
Военните също използват тази 'изпитана рецепта'.
Друго. В съседна Гърция сутрин до 10ч градският транспорт е безплатен - защото "бачкаторите" отиват на работа, и след обед, когато се връщат от работа - също. Но това благоприятства и решаването на още един тежък за натоварените градове проблем - намалява ползванито на лични автомобили за отиване и за връщане от работа. Ако София сподели поне за половин година този опит от съседите ще се разбере доколко и с колко ще се намалят задръстванията в столицата. А пари има за всичко. Но както е прозрял мъдрият библейски Соломон - когато се увеличават парите, се увеличавата и онези, които ги ядат. Така че увеличаването на вноските(данъците) от гражданите не води до решаване на проблемите, а само до нови искания на пари, поради изтъкнатия от Соломон извод.
28.02.2008 20:03
Радвам се, че споделяте начина ми на разсъждение.
@Патилане
Колкото начина ние с теб можем да се сетим за източване на СКГТ още два пъти по толкова се използват от отговорините господа и другари , или като цяло господари.
28.02.2008 20:18
1. 18 стотинки с икономична кола - това съм съгласен. Само дето средната кола, с която се возят българите, не е икономичната, така че една по-реална средна цена за градско каране е около 25 стотинки. И това е само горивото!
2. Забравяш, че тази кола има нужда от сервизно поддържане - масла, филтри, друго редовно техническо обслужване, автомивки, крушки и какво ли още не. Да речем, че по мои наблюдения тези разходи при изминати 20,000 км годишно (т.е. 5,000 лева за гориво), са още поне 1,200 лева, или 24%. Така че дотук цената на километър стана 0.31 лева.
3. Нека сега се замислим и откъде се е взела тази кола. Ами от магазина, я - освен ако не е крадена. И така, една средна нова кола струва около 30,000 лева и да речем, че се кара без грижи 10 години (не че много хора ги ползват по толкова), след което остатъчната й стойност е около 9,000 лева. Иначе казано, на тази кола й се отчисляват годишно по 1750 лева (толкова "изяждаш" от нея). Разбира се, при стара кола нещата изглеждат малко по-различно, но не твъдре, защото пък се променя броя години, в които можеш да я експлоатираш, а се увеличават сериозно и разходите за поддръжка. Та тези 1,750 лева на година (без да им смятам и някакви лихви, което също би било редно), добавят към цената на километър (и то ако си навърташ по 20,000 за годината) още 9 стотинки.
Ще ти спестя пътния данък, пътните такси, рушветите и глобите - също.
Е, докарахме я до 40 стотинки на километър. Честито.
Няма да коментирам и че едното е самообслужване, а другото - услуга, т.е. там все пак има и хора, които те обслужват, а това винаги е по-скъпо, особено след като заплатите им вече не са по 200-300 лева.
И сега ако добавим и факта, че един доста голям процент от возещите се на градския транспорт НЕ СИ ПЛАЩАТ, още ли мислиш, че сметката му излиза и трябва да е на печалба?
Колата ми е Фиат Типо от 1991г горивото е пропан бутан средният разход е 16 на сто. Живея в центъра и не мога да се измъкна без да мина през някое задръстване. Било Орлов мост, телевизионната кула, семинарията и т.н. Годишните ми разходи за поддръжка не надхвърлят 500 лева. Тук влиза масло, гумии и др. дребни неща. Изминах 40 000 километра предимно из жестоко разбития столичен център преди да сменя предницата. Колко километра е изминала преди да я купя не знам. Колата ми излезе 3000 лева всичко до регистрацията. Разделени на 50 000 километра, които съм минал до сега прави 6 стотинки на километър до момента и намаляват. Сметките, които правиш ти съм ги правил и аз и то по същият начин като теб. Затова пиша този пост. Скоро един приятел ми каза, че е чел подобна статия в Автобилд. Ще го питам по точно и ще ти я пратя.
Вярно е че се самообслужвам, но това ми дава свобода, която градският транспорт не ми дава, а на един зает в него се падат такова огромно количество пътници че сумата трябва да е смешна.
29.02.2008 07:43
29.02.2008 11:54
А все пак нещата се познават в сравнение. Друг фактор в софийските задрсътвание (парадоксално) е скоростта - понякога с трамвай и винаги с метро можеш да се придвижиш по-бързо. С разширението на синята зона пък си притиснат и от цената на паркирането ако ти се плаща или рискуваш да се въртиш един час да търсиш къде да паркираш. Накрая се изнервяш и се качваш на някой тротоар и като се върнеш - я някой колега те е одраскал, я изнервен пешеходец ти е строшил огледалото. Слагай и тези пари в сметката.
Иначе за удобството спор няма.
30.12.2008 01:04
2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. getmans1
14. apollon
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. bojil
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. djani
8. metaloobrabotka
9. iw69
10. rosiela