Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.02.2008 16:50 - За градския транспорт и още нещо
Автор: momchil Категория: Политика   
Прочетен: 6333 Коментари: 13 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

              Днес слушах по Дарик радио дискусия по нашумялата тема за глобите в градския транспорт. Участвуваха един анархист и една контрольорка(!!!!). Защо редова контрольорка, а не шеф от градския транспорт или защо не заместник -кмет по транспорта не разбрах. Разговорът се въртеше общо взето в кръг. "Не трябва да плащаме, защото услугата е лоша .", казваше анархистът, "Трябва да плащаме защото няма безплатни услуги" твърдеше контрольорката. Този тип разговор ми напомни на типичния философски въпрос, "Кое е първо, яйцето или кокошката". Възможно ли е и двамата да са прави? Според мен да.
             Анархистът е прав защото. За всеки трезво мислещ човек е ясно , че цената на билета в градския транспорт е твърде висока. Защо твърдя това с увереност. Погледнете маршрутните таксита. При тях цената на билета е 2,1 пъти по висока, а броя на местата в една маршрутка е ок. 10-15 пъти по малък (един съчленен Икарус побира по норматив 37 седящи и 134 правостоящи, често пъти обаче е тези норми се превишават). Разходите текущи и амортизационни обаче на градския транспорт не са 10-15 пъти по големи, при него има така наречената икономия от мащаба. При това маршрутките са на печелба и то каква, а градският транспорт е на загуба и се субсидира допълнително от бюджета. Този факт може да означава само едно, че градският транспорт се управлява некадърно и, че от него се краде. Че и  двете неща са верни едва ли някои софиянец се съмнява.
              Ще дам още един пример  разходите при пътуване с колата ми са 18 ст на километър. Отиването от НДК до  Младост2 е ок.10 км и обратно 20км по 18 ст, 3.6 лв, ако отиваме до там с жена ми  трябва да перфорирам билети за 2,8лв., а ако дойде и синът ми стават 4,2лв. Не дай боже, ако за същото разстояние трябва да се сменят две превозни средства тогава сумата става 5,6 лв. за двама и 8,4 лв.за трима души. Както виждате когато пътниците за само трима  с личен автомобил цената на пътуването заедно с амортизацията е съизмерима, или по ниска от тази в градския транспорт. И това важи при големи разстояния, каквото е посочено по горе, а ако то е двойно по малко? Цената на билетите е същата, а разходите на колата двойно по малки.
              Очевидно е, че има нещо гнило в градския транспорт и най-вече в общината, която нехае и не си дава труда да направи нещо за да премахне тези абсурди. За това един временен бойкот на гражданите може би ще стресне общинарите и ще ги накара да помислят. Казвам това макар да знам, че вероятноста е малка и най-вероятно ще извадят от 9 кладенеца вода и най- вече от европейският да ни докажат, че услугата трябва да е  много по-скъпа (както в Европа) и благодарение на тяхната компетентност билета е само 70 ст. .
            Такъв бойкот, но на Топлофикация, гражданите правят вече повече от година. Там причината за зверските цени е също некомпетентно управление и изначално сбъркана схема.
           Контрольорката беше права, че всеки трябва да си плаща за услугата.  Защо когато се качим съвсем доброволно в маршрутка си плащаме билетчето, а в градския трланпорт не искаме. Също така беше права, че пътниците буквално съсипват превозните средства. Всички сме виждали нарязани седалки издраскани обшивки и т.н.  За тази кочина сме виновни ние, или поне някой от нас. Беше права и, че шофьорите пречат на градския транспорт, но къде е тук КАТ.
        Къде е истината? Тя вероятно е "някъде там". И в тях и в нас. В случая обаче си мисля, че може да се приложи поговорката "Рибата се вмирисва от към главата.
           
                



Тагове:   още,   транспорт,


Гласувай:
1



1. анонимен - нали се сещаш, че Вальо Топлото бе жертва
28.02.2008 17:29
Сега жертвата е друга и е от СКГТ

Оправия няма... :-(

Поздрави
цитирай
2. 100jan - Още няколко щриха към картинката:
28.02.2008 18:05
В Пловдив маршрутките са само 10 стотинки по-скъпи от билетчето за градския транспорт. Самият градски транспорт е от години разделен между частни фирми и една общинска. Качваш се - идва кондуктор и плащаш. Няма гратис (освен ако кондукторът не се обърка, че те е таксувал). Пенсионери и учащи се имат карти за намаление (пътуват срещу 30 стотинки). Има и карти, които не изискват плащане. Общинската фирма наскоро беше приватизирана също. Новият собственик някакси успя да закупи нови автобуси, сега се чакат и нови тролеи (май ще са единствените нови в България). Като че ли успя и да плати огромните дългове на фирмата, ама не го твърдя със сигурност. Впрочем София е последния български град с изцяло общински градки транспорт. Чух, че били отпуснати някакви линии на частни фирми, ама дали е вярно - не съм сигурен. Но съм сигурен, че са онези, които тръгват от крайните квартали към близките села. А далаверата е в Центъра.
цитирай
3. patilan - Re СКГТ
28.02.2008 18:12
Сравението със Топлофикация е много добро.

Тези дружества, големите мастодонти се източват по невъобразимо много начини.
Освен че съм сигурен (но без доказателства) че компанията се източва, поради така добре представеният анализ от momchil, СКГТ се източва и по един много изпипан начин.

Първо искам да ви кажа, че цените в СКГТ са Европейски, и БЕЗБОЖНИ. В Бърно, Чехия, плащам по 80 лева за ТРИМЕСЕчНА карта. Сметките сами може да си ги направите.
А качеството на обслужване е Европейско.

Един бих казал тривиален начин за източване на СКГТ е чрез ремонта на до болка познатите ни ИКАРУСИ.
За разлика от новите автобуси, тези автобуси се развалят постоянно, резервни части обаче не се закупуват от производителя (защото вече не се произвеждат) а от нечии фирми 'доставчици', поправката също от 'подизпълнители'. Тъй като новите части се амортизират/чупят много по-бързо от оригинални части, то този порочен кръг е много интензивен, а автобусите прекарват повече време в ремонти отколкото да превозват пътници.
Няма да е преувеличение ако кажа, че тези Икаруси са златни.
Пътниците за цената която плащат, трябва да се возят в Мерцедеси.... нови.

Военните също използват тази 'изпитана рецепта'.
цитирай
4. watchtowerman - Дали нарочно или поради пропуск, в
28.02.2008 19:07
предпоследната година от мандата на Софиянски изкочи информацията, че столичния транспорт дава 180 млн лева от годишната си печалба на държавата. Остана загадка колко е цялата печалба.
Друго. В съседна Гърция сутрин до 10ч градският транспорт е безплатен - защото "бачкаторите" отиват на работа, и след обед, когато се връщат от работа - също. Но това благоприятства и решаването на още един тежък за натоварените градове проблем - намалява ползванито на лични автомобили за отиване и за връщане от работа. Ако София сподели поне за половин година този опит от съседите ще се разбере доколко и с колко ще се намалят задръстванията в столицата. А пари има за всичко. Но както е прозрял мъдрият библейски Соломон - когато се увеличават парите, се увеличавата и онези, които ги ядат. Така че увеличаването на вноските(данъците) от гражданите не води до решаване на проблемите, а само до нови искания на пари, поради изтъкнатия от Соломон извод.
цитирай
5. анонимен - от автора
28.02.2008 20:03
@100 jan Стояне това за маршрутките в Пловдив не го знаех. Благодаря ти за информацията. Колко струва билета за градски транспорт в Пловдив, пиши ми моля те. Това само показва колко гигантска е печалбата на маршрутките в София, но халал да им е щом има кой да им ги дава.
Радвам се, че споделяте начина ми на разсъждение.
@Патилане
Колкото начина ние с теб можем да се сетим за източване на СКГТ още два пъти по толкова се използват от отговорините господа и другари , или като цяло господари.
цитирай
6. анонимен - От Пловдив
28.02.2008 20:18
Преди няколко дни в Пловдив се сбиха шофьорите и кондукторите на два автобуса, защото първия изостанал изостанал от графика и обрал пътниците на следващият. Такова нещо като график в София не съществува, понякога можеш и половин час да чакаш автобус и накрая идват два.
цитирай
7. 100jan - Билетчето в Пловдив от скоро също е 70 стотинки.
28.02.2008 20:47
Маршрутките също са раздрънкани и се карат от Ники Лауда :))) Рейсовете - и те са кочини. Градския транспорт в тази изостанала държава е еднакъв във всеки град. Е, разликите са само в цените. Но наистина, такова лапане като при софийските маршрутки няма!
цитирай
8. benoa - Ясно е
28.02.2008 21:16
че безплатен обяд няма. Но когато контрольорите отстояват цената на омар за умряло кебапче ясно е, че нещо куца. Прави са дотолкова, че трябва да се плаща. А колко точно, това е друга приказка. Лично аз като пътувам наблюдавам контрольорите. Един от последните пъти контролата буквално набара жена, която си ровеше в купчина стари дупчени билети. След кратка словесна борба я остави, и след като попитах какво ще прави с нея ми отговори, че ще я свали на връщане, нещо, което не стана. Присъствал съм и на други подобни ситуации и мога да кажа, че ако провинения прояви характер (не коментирам циганите, които перманентно предстваят някакви светлоотразителни жилетки на WOLF, с които минават гратис) и измисли някаква легенда в повечето случаи бива оставен. Изключая случаите, когато проверяващите са банда добре изглеждащи или реагиращи младежи.
цитирай
9. thomas - Някои грешчици...
28.02.2008 21:23
Защо ли пропускаш няколко важни компонента при изчисляването на цената на километър с лична кола?

1. 18 стотинки с икономична кола - това съм съгласен. Само дето средната кола, с която се возят българите, не е икономичната, така че една по-реална средна цена за градско каране е около 25 стотинки. И това е само горивото!

2. Забравяш, че тази кола има нужда от сервизно поддържане - масла, филтри, друго редовно техническо обслужване, автомивки, крушки и какво ли още не. Да речем, че по мои наблюдения тези разходи при изминати 20,000 км годишно (т.е. 5,000 лева за гориво), са още поне 1,200 лева, или 24%. Така че дотук цената на километър стана 0.31 лева.

3. Нека сега се замислим и откъде се е взела тази кола. Ами от магазина, я - освен ако не е крадена. И така, една средна нова кола струва около 30,000 лева и да речем, че се кара без грижи 10 години (не че много хора ги ползват по толкова), след което остатъчната й стойност е около 9,000 лева. Иначе казано, на тази кола й се отчисляват годишно по 1750 лева (толкова "изяждаш" от нея). Разбира се, при стара кола нещата изглеждат малко по-различно, но не твъдре, защото пък се променя броя години, в които можеш да я експлоатираш, а се увеличават сериозно и разходите за поддръжка. Та тези 1,750 лева на година (без да им смятам и някакви лихви, което също би било редно), добавят към цената на километър (и то ако си навърташ по 20,000 за годината) още 9 стотинки.

Ще ти спестя пътния данък, пътните такси, рушветите и глобите - също.

Е, докарахме я до 40 стотинки на километър. Честито.

Няма да коментирам и че едното е самообслужване, а другото - услуга, т.е. там все пак има и хора, които те обслужват, а това винаги е по-скъпо, особено след като заплатите им вече не са по 200-300 лева.

И сега ако добавим и факта, че един доста голям процент от возещите се на градския транспорт НЕ СИ ПЛАЩАТ, още ли мислиш, че сметката му излиза и трябва да е на печалба?
цитирай
10. momchil - от автора
29.02.2008 00:21
@ thomas
Колата ми е Фиат Типо от 1991г горивото е пропан бутан средният разход е 16 на сто. Живея в центъра и не мога да се измъкна без да мина през някое задръстване. Било Орлов мост, телевизионната кула, семинарията и т.н. Годишните ми разходи за поддръжка не надхвърлят 500 лева. Тук влиза масло, гумии и др. дребни неща. Изминах 40 000 километра предимно из жестоко разбития столичен център преди да сменя предницата. Колко километра е изминала преди да я купя не знам. Колата ми излезе 3000 лева всичко до регистрацията. Разделени на 50 000 километра, които съм минал до сега прави 6 стотинки на километър до момента и намаляват. Сметките, които правиш ти съм ги правил и аз и то по същият начин като теб. Затова пиша този пост. Скоро един приятел ми каза, че е чел подобна статия в Автобилд. Ще го питам по точно и ще ти я пратя.
Вярно е че се самообслужвам, но това ми дава свобода, която градският транспорт не ми дава, а на един зает в него се падат такова огромно количество пътници че сумата трябва да е смешна.
цитирай
11. анонимен - Remont na kolite v gradskia transport
29.02.2008 07:43
Ako niakoi mu se zanimava moze da proveri koi sa bivshite shefove na stolichnia gradski transport i koi ot tiah imat firmi za avtochasti - taka niakoi neshta shte se iziasniat
цитирай
12. анонимен - а картите
29.02.2008 11:54
Сметката ти е вероятно правилна. И все пак ако ползваш повече от две транспортни средства на ден, и то само в работните дни или повече от 52 единични пътувания месечно си купуваш карта за 37 лв. А сина ти - за 17, ако е учаш.
А все пак нещата се познават в сравнение. Друг фактор в софийските задрсътвание (парадоксално) е скоростта - понякога с трамвай и винаги с метро можеш да се придвижиш по-бързо. С разширението на синята зона пък си притиснат и от цената на паркирането ако ти се плаща или рискуваш да се въртиш един час да търсиш къде да паркираш. Накрая се изнервяш и се качваш на някой тротоар и като се върнеш - я някой колега те е одраскал, я изнервен пешеходец ти е строшил огледалото. Слагай и тези пари в сметката.
Иначе за удобството спор няма.
цитирай
13. анонимен - Kontroliorkite sa zverove golemi!!!
30.12.2008 01:04
Kontrliorkite sa zverove! Tolkova sa grubi e tolkova nahalni! Tretirat horata kato prestupnitzi. Pitam se kolko li nevini sa globeni zashtoto sa se uplashili kogato im se nahvurljat navednash. Kato glutnitza vultzi sa! Losho ti se pishe ako si perforiral bileta ne kakto trjabva. Sramota!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: momchil
Категория: Политика
Прочетен: 1493517
Постинги: 63
Коментари: 739
Гласове: 395
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031